4. Welvarend Venlo

Mobiliteit

Havenvisie en verplaatsing jachthaven
In februari 2023 is de opdracht voor uitbreiding van de Barge terminal gegund. De aannemer is gestart met de uitvoeringsvoorbereiding. Naar verwachting zijn de civiele werkzaamheden in het vierde kwartaal van 2024 gereed. We gingen aan de slag met een ontwerp voor het eenrichtingsverkeer in het havengebied. Inmiddels liggen voor het eenrichtingsverkeer en voor de aanpassingen aan het kruispunt Eindhovenseweg-Groot Bollerweg de eerste ontwerpen klaar. We koersen op uitvoering van deze ontwerpen in de eerste helft van 2024. Over de calamiteitenroute zijn we in gesprek met het Waterschap Limburg. Voor het vormgeven van deze calamiteitenroute dienen we eerst een vergunningsaanvraag in bij het Waterschap. Zodra er meer bekend is over het vervolgtraject, komen we daarop terug.
In PIONEERS, het onderzoek naar duurzaamheid, is het Greenport Masterplan voor Venlo in de zomer van 2023 de 19 demonstratieprojecten besproken, waarvan er de volgende twee voor Venlo behandeld worden. Hier wordt in een samenwerking een businesscase opgesteld voor elektrisch varen met Hutchinson Ports Venlo. Een volgend Project is eGLM (electric Green Last Mile) met de inzet van een elektrische terminal-trekker voor containertransport van en naar de warehouses in Venlo. We publiceren de aanbesteding van de lease van deze terminal met laadinfra binnen afzienbare termijn. Trekker van dit project is Fier Automotive in samenwerking met Supply Chain Valley.

Plan duurzame mobiliteit
In de duurzame mobiliteit zijn stappen gezet in Blerick. Er kwam één extra deelauto. Ook in Tegelen en Belfeld kwamen respectievelijk twee en één deelauto. Arcen heeft één deelauto beschikbaar gekregen en Station Venlo heeft in december 2023 een elektrische deelauto als vervanging gekregen. Hier hebben we informatieavonden georganiseerd met betrokkenen. Er is een overeenkomst gesloten met een snellere Picus (Laadinstallatie). Hier zit dus direct een verbinding met het Leefbaar Venlo, het is een onderdeel geworden van het Mobiliteitsplan in 2023.
Implementatie Zero Emissie zone
Over de ZERO Emissie Zone heeft eind 2023 een raadsconsultatie plaatsgevonden. De vaststelling van de zone krijgt een vervolg.
Regionale projecten Trendsportal
In 2023 heeft Trendsportal verschillende projecten opgestart die doorlopen in de komende jaren. Voor het programma Welvarend vallen hieronder de logistieke aanpak waarin we inzetten op slimmer, duurzamer en efficiënter rijden met vracht. De realisatie van het eerste e-trucklaadstation in december 2023 Venlo was hier een resultaat van. De werkgeversaanpak is voortvarend opgepakt om te kijken waar de potentie ligt om mensen met de fiets en openbaar vervoer naar hun werk te laten gaan. Dit is een doorlopend project waarbij ook adviezen en ervaringen gedeeld worden met de regio. Het  gericht onderzoeken van vraagstukken voor ondernemers, werknemers, bezoekers met bewoners is één van de acties die Trendsportal mee heeft opgepakt in de verschillende projecten. Hier hebben panelbijeenkomsten in de participatie met ondernemers, bewoners en belangenverenigingen plaats gevonden. De uitkomsten hiervan zijn in 2023 verwerkt. 2023 was een belangrijk jaar voor Trendsportal waarin door personele wijzigingen een compleet nieuw programmabureau is gevormd. Dit vormt het hart van deze regionale samenwerking op het gebied van Mobiliteit en Logistiek. Trendsportal gaf het afgelopen jaar uitvoering aan de diverse projecten zoals opgenomen in het jaarplan 2023. De inhoudelijke en financiële voortgang van deze projecten komt in het jaarrapport Trendsportal.

Deze pagina is gebouwd op 05/08/2024 08:41:33 met de export van 05/08/2024 08:26:04