4. Welvarend Venlo

Mobiliteit

Toekomstbestendige haven en verplaatsen jachthaven
De inhoudelijke accenten lagen hier op kennisontwikkeling, het bieden van passende ruimtelijke ontwikkelingen en versterking van multimodale infrastructuur met verduurzaming. Het verplaatsen van de jachthaven is een onderdeel geworden van het project Vierwaarden. De jachthaven krijg hierbij een plek in de Océ-Weerd. We gingen samen met het Waterschap Limburg, Provincie Limburg, Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en de Gemeente Horst met de voorbereidingen aan de slag.

Inzet op lobby voor spoor en andere strategische infrastructuur
Op 9 november 2023 is het realisatiepact Venlo goedgekeurd op het BO MIRT Goederenvervoercorridors. De betrokken partijen spraken af om € 980.000 (50% Rijk, 25% gemeente Venlo en 25% provincie Limburg) vrij te maken voor de periode 2024-2027. Dit is gericht op de realisatie van de volgende vier projecten die aansluiten bij de spoorvisie, havenvisie en economische visie:

  • Het uitvoeren van studie naar de ontwikkelkansen en no-regret-mogelijkheden op de as Gekkengraaf-Blerick-Venlo voor het spoorgoederenvervoer.
  • Het opstellen van een ‘Versnellingsaanpak (natte) bedrijventerreinen’ voor herstructurering, ontwikkeling en verduurzaming van het gehele havengebied.
  • Het uitvoeren van onderzoek naar locaties en (rand)voorwaarden voor de uitrol van Clean Energy Hubs als onderdeel van een local energy hub.
  • Het aanhaken van de regio bij landelijke initiatieven en pilots op het vlak van digitalisering en monitoring van binnenhavens, spoor en vers logistiek.

Afhankelijk van de voortgang van deze projecten worden op een later moment aanvullende afspraken gemaakt over een aanvullend budget van € 1 miljoen voor de periode 2024-2027. Het succes heeft Venlo te danken aan het actief deelnemen aan de ambtelijke overleggen in het kader van BO MIRT Goederenvervoercorridors en in samenspraak met de provincie, ministerie van I&W en ProRail een Realisatiepact, inclusief opgesteld. We hebben dit laten agenderen tijdens het BO MIRT op 9 november 2023.

Deltacorridor - buisleidingen als vierde modaliteit?
De Delta Rhine Corridor (DRC), een project van nationaal belang, liep door diverse oorzaken een aanzienlijke vertraging op. Hierdoor zijn de resultaten in de begroting op het gebied van economie en veiligheid nog niet bereikt. Wel zijn wij erin geslaagd om onze positie en belangen bij direct betrokken partijen, zoals het Rijk, Gasunie en Tennet in te brengen. Ook hebben we onze positie versterkt door contacten aan te gaan met partijen met (deels) gelijke belangen, zoals de provincies waar de DRC doorheen loopt en steden langs de Brabantroute, en grensoverschrijdend met Krefeld in Duitsland. Hier we hebben we als Venlo werk gestoken in het actief bij de DRC-project betrokken partijen en relevante potentiële partners / coalitiegenoten te benaderen en zijn er lobby-trajecten opgestart.

Deze pagina is gebouwd op 05/08/2024 08:41:33 met de export van 05/08/2024 08:26:04