Onderwijsachterstanden beleid (OAB) /gelijke kansen 2 tot en met 18 jaar
Het programma Gelijke kansen door duurzame samenwerking is in 2023 verder doorgezet.
Binnen de 4 pijlers van dit programma spelen vele projecten. Binnen de pijler "doorgaande ontwikkeling" voeren we ons onderwijsachterstandenbeleid uit. Hierbij zetten we in op versterking van en de samenwerking tussen kinderopvang en basisschool. Er zijn projecten gestart om de overgang vanuit kinderopvang naar de basisschool te verbeteren. Ditzelfde geldt voor de overgang vanuit basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook was er aandacht voor bestrijding van armoede bij gezinnen met kinderen op de basisschool. Verder werden vanuit het Venlo-fonds schoolfruit en lunches (voor kinderen in armoede) verstrekt.
Venlose scholen namen deel aan de Rijke Schooldag. Kinderen en jongeren krijgen de kans hun talenten optimaal te ontwikkelen ongeacht hun afkomst of achtergrond. Binnen een aantal scholen worden naast het reguliere aanbod extra activiteiten aangeboden op het gebied van sport en cultuur, en kunnen kinderen kennismaken met het aanbod binnen de wijk.
We hebben de Taalklassen binnen het primair onderwijs gesubsidieerd. Oekraïense jongeren en jongeren met een statushouder of arbeidsmigrant achtergrond vonden op deze manier een onderwijsplek waarbij ze deskundige begeleiding en ondersteuning ontvangen en les krijgen in de Nederlandse taal. Wij hebben 2 zogenaamde 10-14 jaar taalklassen, samen met het Venlose onderwijsbestuur Fortior opgestart. Doel is om langer de mogelijkheid te bieden te "rijpen" in een basisschoolomgeving en (bij voldoende beheersing Nederlandse taal) rechtstreeks in het voortgezet onderwijs in te stromen.
OGVO biedt jongeren onderwijs aan binnen haar Internationale Schakelklassen (ISK). Bij de ISK-klassen is er een tekort aan (tijdige) beschikbaarheid van vakdocenten, waardoor wij moesten werken met een wachtlijst. In samenwerking met Gilde Opleidingen zijn wij daarom gestart met ISK-MBO. Binnen deze ISK-MBO ontvangen Oekraïense jongeren (ouder dan 16 jaar) ondersteuning op het gebied van taalonderwijs en maken ze kennis met de mogelijkheden die een beroepsopleiding kan bieden.
Ook het Blariacumcollege doet mee aan de programma's Gelijke Kansen en Rijke schooldag.
Passend onderwijs
De Noord-Limburgse gemeenten en de schoolbesturen primair- en voortgezet onderwijs streven samen naar een zodanig gedifferentieerd onderwijsaanbod dat ieder kind zich zoveel als mogelijk in een thuis nabije omgeving optimaal kan ontwikkelen. Helaas is het nog niet zover.
De druk op de Venlose (voortgezet) speciaal onderwijsvoorzieningen is toegenomen. Meer jongeren hebben behoefte aan extra ondersteuning. Het tekort aan docenten en te weinig beschikbare onderwijsplekken (binnen voortgezet speciaal onderwijs en op het snijvlak van voortgezet speciaal onderwijs met het regulier onderwijs) was voelbaar.
Door de grotere instroom van leerlingen en het hogere aantal aanmeldingen bij VSO de Velddijk en SO/VSO Ulingshof laste Onderwijsgroep (OG) Buitengewoon voor deze scholen een plaatsingsstop in.
Door uitbreiding van de capaciteit binnen VSO de Velddijk is voor een aantal van deze jongeren een oplossing gevonden. Onder andere via een onderwijs-zorgarrangement. Een aantal jongeren vond een onderwijsplek buiten de gemeente Venlo.
Hoogbegaafde jongeren met een extra uitdaging blijven onze aandacht vragen. Wij subsidiëren een inloopklas binnen het voortgezet onderwijs (Valuascollege). Zowel bij het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs gaat het om leerlingen die dreigen uit te vallen (of al eerder zijn uitgevallen). Samen met het onderwijs proberen we tot structurele oplossingen te komen voor deze jongeren.
Leerlingenvervoer
Wij blijven inzetten op het bevorderen van de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van jongeren die leerlingenvervoer nodig hebben. Dit kan ook helpen bij het vinden van een (passende) baan: de desbetreffende jongere kan dan mogelijk nagenoeg zelfstandig reizen naar zijn werkplek.
Onderwijshuisvesting
De bouwprojecten voor basisschool De Toermalijn en basisschool Groeneveld (inclusief uitbreiding) zijn opgestart. Dit wordt een integraal kindcentrum. Ook de nieuwbouw voor SO/VSO de Wijnberg is opgestart.
OG Buitengewoon ging verder met een haalbaarheidsonderzoek naar renovatie voor het schoolgebouw van praktijkonderwijs ’t Wildveld en nieuwe huisvesting voor VSO de Velddijk. Hierbij houden ze rekening met de specifieke behoeftes van beide scholen.
De onderwijshuisvesting voor het voortgezet onderwijs is doorgedecentraliseerd naar het schoolbestuur Onderwijsgemeenschap Venlo en Omstreken (OGVO). OGVO staat de komende jaren voor een stevige vervangingsopgave (qua omvang m² en qua kwaliteit) plus een duurzaamheidsopgave van het bestaande vastgoed. OGVO heeft kenbaar gemaakt over te willen gaan tot een nieuwe koers, hierover zijn we met elkaar in gesprek.
Voortijdig SchoolVerlaters (VSV)
Wij zijn voor de VSV-aanpak contactgemeente voor Noord- en Midden-Limburg. Deze regio scoort in de voorlopige cijfers 2022-2023 met een VSV-percentage van 2,19 % beter dan het landelijk gemiddelde van 2,38%. Absoluut waren er 736 uitvallers, 39 jongeren minder dan in 2021-2022.
Het lokale VSV (Voortijdig Schoolverlaters) percentage daalde van 2.77% (195 vsv-ers) in schooljaar 2021-2022 naar 2.59% (179 vsv-ers) in schooljaar 2022-2023. Opvallend is wel dat de uitval verdeeld is over alle niveaus (Entree/ niveau 2-3-4).
Onze inzet blijft gericht op het terugbrengen van jongeren richting onderwijs of het begeleiden naar (passend werk). indien dit niet direct mogelijk is proberen wij jongeren op een route te brengen richting onderwijs en/of werk.
Volwasseneneducatie en aanpak laaggeletterdheid
Volwasseneneducatie en aanpak laaggeletterdheid gaat over het verbeteren van taal, rekenen en digitale vaardigheden. Voortaan te benoemen met de term basisvaardigheden. De Venlose aanpak bestaat in de basis uit het Taalhuis Venlo. Het Taalhuis is een netwerksamenwerking van verschillende partners. Deze partners zijn organisaties die eraan bijdragen dat iedereen in de gemeente Venlo goed kan meedoen in de maatschappij. Dit netwerk staat en boekt continue successen.
In 2023 hebben 1.236 Venlonaren deelgenomen aan formele en non-formele volwasseneneducatie trajecten. Het aantal deelnemers aan informele activiteiten is hierin niet meegenomen. Dat zijn de taalcafés, de ontmoetings- en taalactiviteiten en de taalgroepen in diverse wijken. Verder is camouflageaanbod ontwikkeld bij de ambachtenwerkplaats en zijn we gestart met een aanpak om meer inwoners met een bijstandsuitkering te helpen bij hun basisvaardigheden.
Om de aanpak uit te bouwen werken we met een lokaal uitvoeringsprogramma. Dit uitvoeringsprogramma is vanwege capaciteitsproblemen in 2023 onvoldoende tot uitvoering gekomen. Deze capaciteitsproblemen zijn eind 2023 opgelost. Dit wordt in het uitvoeringsplan 2024 - 2026 meer zichtbaar.
Inburgering
Sinds 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Inburgering. In 2023 zijn 126 deelnemers gestart met hun inburgering. Deze kandidaten volgen de Venlose aanpak waarin ze de verplichte onderdelen doorlopen en waarbij we juist een hogere zelfredzaamheid nastreven. Om dit te bereiken leren onze deelnemers de Nederlandse taal, vaardigheden en worden ze actief gestimuleerd om vanaf dag 1 deel te nemen aan de samenleving. Deze aanpak leidt tot enthousiaste deelnemers, én betrokken partnerorganisaties in onze gemeente.