3. Grenzeloos Venlo

Public Affairs

Professionalisering Public Affairs
We hebben verder ingezet op het versterken van de interne samenwerking om de Venlose lobby zorgvuldig voor te bereiden. Daartoe zijn multidisciplinaire lobbygroepen opgericht voor de drie Venlose lobbythema’s. Deze lobbygroepen legden een belangrijke basis voor de organisatorische inbedding van lobby. De bewustwording bij organisatie en bestuur over de nut en de noodzaak van lobby is vergroot. Daardoor groeide de vraag aan ondersteuning. Er is communicatiemateriaal ontwikkeld, zoals een praatplaat en een nieuwe algemene promotiefilm. De ontvangst van inkomende en uitgaande werkbezoeken is geprofessionaliseerd. De Venlose positie in bestuurlijke en ambtelijke netwerken zoals bij de VNG, G40, 6B-CdK Limburg, Brabant-Stad, regio Noord-Limburg, de Euregio en stedenband partner Krefeld is versterkt en de relaties met de directe Duitse buurgemeenten zijn verder aangehaald.
Collegebezoeken en werkbezoeken
Er waren diverse collegebezoeken en werkbezoeken gericht op het versterken van aandacht op Venlose ambities en opgaven. Zo zijn er collegebezoeken geweest met de gemeenten Maastricht, Roermond, Horst aan de Maas, Weert, Land van Cuijk en Nettetal (DUI). Daarnaast hebben er diverse werkbezoeken aan Venlo plaatsgevonden, zoals van de Turkse consul-generaal, de gouverneur en gedeputeerden van de provincie Limburg, de ministers van Infrastructuur en Waterstaat (majeure infrastructuur en opening truck stop Venlo), Binnenlandse Zaken (bezoek aan regio Noord-Limburg), de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid (internationale werknemers), Directeurenoverleg MIRT (spoorzone, Vierpaardjes, havenontwikkeling), de Staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering (opening nieuwe RNI-kantoor), Directeur Generaal Openbaar Bestuur en Democratische rechtsorde van Ministerie van Binnenlandse Zaken en de Minister van Sociale Zaken (internationale werknemers).
Derde geldstromen
De professionaliseringsslag die in 2022 rondom de subsidieverwervingsfunctie is ingezet, is in 2023 voortgezet. Deze heeft tot doel om de ambtelijke organisatie beter uit te rusten voor de verwerving van externe subsidies voor relevante en hoogkwalitatieve projecten en uitvoerende activiteiten die de ambities en doelstellingen van Venlo ondersteunen. Door de nauwgezette monitoring van openstellingen van bestaande regelingen en het volgen van regelingen die door verschillende overheden of private financiers worden ontwikkeld, is vroegtijdig in kaart gebracht welke Venlose projecten kunnen voorsorteren op subsidieaanvragen. Zo kunnen we projecten financieren die anders niet mogelijk zouden zijn, of anders eigen door subsidie vrijgespeelde middelen inzetten voor andere Venlose doelen.
Citybranding
In 2023 zijn we gestart met Citybranding. Venlo heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een bloeiende stad om te wonen, werken, studeren, ondernemen en verblijven maar de profilering van Venlo is achtergebleven. Het plan van aanpak Citybranding bestaat uit 4 fasen waarvan fase 1 (inzicht) en 2 (positionering) inmiddels zijn afgerond. Fase 3 (merkstrategie) en 4 (creatie) pakken we op in 2024. Doel is een breed gedragen Citybranding strategie, bestaande uit een onderscheidende positionering, merkstrategie en visuele identiteit.

Deze pagina is gebouwd op 05/08/2024 08:41:33 met de export van 05/08/2024 08:26:04