Programmalijn | Realisatie | Begroting voor | Begroting na | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Personeel | 20 | 67 | 67 | ||
Reserves | 1.695 | 1.075 | 8.534 | 8.238 | -296 |
Overig | 58.586 | 43.942 | 74.644 | 77.250 | 2.606 |
Saldo baten | 60.300 | 45.017 | 83.178 | 85.555 | 2.376 |
Personeel | 11.138 | 9.798 | 13.317 | 13.312 | 5 |
Kapitaallasten | 2.059 | 1.834 | 1.964 | 1.637 | 327 |
Reserves | 7.860 | 399 | 8.310 | 8.858 | -547 |
Overig | 102.172 | 82.311 | 115.691 | 112.777 | 2.914 |
Saldo lasten | 123.230 | 94.343 | 139.283 | 136.584 | 2.699 |
Saldo | -62.930 | -49.326 | -56.104 | -51.029 | 5.075 |
Armoedebeleid € 111.000 voordeel op de baten en € 124.000 voordeel op de lasten
Het voordeel op de baten komt voornamelijk door de ontvangen baten vanuit het Rijk om de (uitvoerings)kosten te dekken van de ondersteuning aan ouders die getroffen zijn door de Kinderopvangtoeslag affaire. Deze kosten zijn reeds in 2021/2022 gemaakt. Dit bedrag komt nu ten gunste van het resultaat.
Voor wat betreft de lasten wordt de afwijking hoofdzakelijk veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
- Na een intensief en participatief proces rondom het nieuwe armoedebeleid (voortaan als Geldzorgenbeleid te benoemen) is de vertaling naar implementatie volop gaande. De uitvoering start in 2024. Door dit nieuwe beleid heeft dit thema veel aandacht gekregen. In 2023 werd meer beroep gedaan op de huidige regelingen. Dit komt ook door extra (landelijke en lokale) campagnes die mede door de hoge energiekosten en inflatie zijn gevoerd.
- Bij schuldhulpverlening is een transitie in het team gaande. Zij voeren het schuldregelen zelf uit vanaf januari 2024. Dit werd voorheen door Plangroep gedaan. De transitie brengt extra kosten met zich mee.
- Voor wat betreft het onderdeel Venlo Fonds is er een overschrijding op de lasten door een iets hoger dan gebudgetteerde gerechtvaardigde ondersteuningsvraag op spoor 1 (ondersteuning van verenigingen en stichtingen in de onvermijdelijk hoge energielasten) van het Venlo Fonds
- Met betrekking tot Bijzondere Bijstand is sprake van actualisering/ naar beneden bijstellen van de voorziening dubieuze debiteuren waardoor sprake is van een incidenteel voordeel.
- In Venlo boeken we de prognose van de BSWG als last in de jaarrekening waarbij jarenlang het voorzichtigheidsprincipe werd toegepast. De laatste jaren zien we een stabilisatie van de kwijtschelding rond de € 1,3 miljoen, onder andere door het gelijk blijven van de tarieven rioolheffing en afvalstoffenheffing. Om de prognose van 2020 (€ 1,4 miljoen) door te trekken tot en met 2023 betekent dit een vermindering van de kosten in de jaarrekening 2023.
Gemeenschapsaccommodaties € 410.000 voordeel op de lasten
Binnen het product gemeenschapsaccommodaties is er een onderbesteding van € 410.000.
In afwachting van de vaststelling van het beleidskader ‘Koers gemeenschapsaccommodaties Venlo 2023-2033’ op 29 november 2023 zijn de uitgaven vertraagd omdat eerst duidelijkheid moest komen over de koers voor de komende jaren. Nu hier duidelijkheid over is, gaan we de plannen voortvarend oppakken.
Algemene voorzieningen WMO en Jeugd € 505.000 voordeel op de lasten en € 277.000 nadeel op de baten
Met een specifieke uitkering ontvangen we middelen voor de uitvoering van het GALA en IZA akkoord. Voor GALA zetten we al in op het realiseren van de beoogde doelen. Door de inzet van deze specifieke middelen ontstaat een incidenteel voordeel op de lokale middelen ten gunste van het resultaat. Vanaf 2024 zetten we vooral in op intensivering van activiteiten.
Voor IZA is de regionale samenwerkingsovereenkomst in december 2023 vastgesteld. Hierdoor zijn in 2023 beperkt kosten gerealiseerd. Omdat het om een geoormerkte uitkering gaat, worden middelen die niet worden uitgegeven weer terugbetaald aan het Rijk.
Asielzoekers/ Oekraïense ontheemden voordeel op de lasten van € 1,6 miljoen en € 781.000 voordeel op de baten
Ook in 2023 zijn kosten gemaakt voor de opvang van asielzoekers en Oekraïense ontheemden. We realiseren een voordeel op de lasten van € 1,6 miljoen. Een deel van de kosten waarvan de verwachting was dat deze in 2023 zouden worden gemaakt, vinden in 2024 plaats. Het voorstel is om deze middelen (€ 300.000) in de aan dit thema gekoppelde reserve te storten voor de dekking van de kosten in 2024. Het overige voordeel wordt verklaard doordat de huur van de locatie Venrayseweg niet in december 2023 maar pas in januari 2024 is ingegaan. Dit voordeel komt ten gunste van het resultaat.
Vanuit de Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne was een bedrag van € 1 miljoen geboekt als lasten voor het project Flexoningen Daelweg. Door de vertraging in dit project zijn er in 2023 geen kosten gemaakt.
Arbeidsmarkttoeleiding € 182.000 voordeel op de lasten
Mede door spanning op de capaciteit is in 2023 niet tot volledige implementatie van de voorgenomen doorontwikkeling Buurten Met Talent (BMT) gekomen en zijn niet alle middelen uitgegeven. Wel is er ingezet op de uitvoering en aan het bestendigen van de initiatieven. Deze middelen blijven met de hieraan gekoppelde reserve (€ 247.000 voordeel op de lasten (reserve)), gereserveerd voor 2024 waarin we fors doorzetten om tot volledige implementatie te komen.
Wet sociale werkvoorziening € 518.000 voordeel op de lasten
De te nemen kosten voor WAA Groep NV vallen lager uit dan begroot vanwege een beter resultaat dan geprognosticeerd. Dit saldo blijft (conform raadsbesluit) in de reserve voor het opvangen van schommelingen in toekomstige jaren.
ESF-verantwoording € 136.000 nadeel op de lasten en € 2 miljoen voordeel op de baten.
Het nadeel op de lasten gaat om kosten voor het begeleiden van de verantwoording op de REACT EU ESF-subsidie. De subsidieperiode liep van 1 februari 2020 tot en met 30 september 2022. De kosten zijn ook in die jaren verantwoord. De afrekening was pas in 2023 en levert een voordeel op de baten van € 2 miljoen.
Inkomensondersteuning € 348.000 nadeel op de lasten
Aan de lastenkant is sprake van een beperkt nadeel ten opzichte van het BUIG begroting ( 0,6%). De verklaring ligt in een licht hoger aantal uitkeringsgerechtigden en een licht hogere gemiddelde uitkeringsprijs dan bij de Finrap was voorzien.
Leningen BBZ 2004 € 138.000 voordeel op de lasten
Het voordeel op de lasten is met name verklaarbaar door coulant Belastingdienst-beleid. Daardoor bleek er voor zelfstandigen minder noodzaak voor Bbz-aanvragen.
Zelf- en samen redzaamheid € 131.000 voordeel op de lasten
In 2023 is het budget micro-initiatieven gestart. De uitvoering is gestart in maart. Daarmee is niet het volledige jaar benut. Verder kwamen een aantal verzoeken binnen die niet in 2023 gerealiseerd konden worden. Daarmee verschuiven deze naar 2024. Ook is sprake van een lagere realisatie op het SAM-fonds. Dit komt mogelijk door de mogelijkheid van het aanvragen Micro-initiatieven.
Reserve Arbeidsmarktbeleid Regio € 143.000 voordeel op de baten
Bij de begroting en de Vorap zijn diverse ramingen in de begroting opgenomen. Vanwege governancevraagstukken loopt realisatie op de projecten vertraging op en worden middelen (nog) niet onttrokken aan reserve.